Role of Head of Departments and Their Impact on Teaching-Learning Process and Related Policy
Loading...
Date
2020-05
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
The British University in Dubai (BUiD)
Abstract
Abstract
This research study investigates the nature of the role and position of the HoDs within a school policy in one private school in AL Ain City in UAE based on their influence in performance of the teaching staff and their impact on the students’ achievement. Additionally, the study highlights the challenges that HoDs face in their position as school middle leaders. The study employs a triangulation method to secure compliance and validation of the data collected. The quantitative data was collected through a close-ended questionnaire of 10 questions using the Survey Monkey software. This questionnaire was sent anonymously to the emails of 77 teachers in the mentioned school where the researcher received 65 responses only. The qualitative data was collected through open-ended questions of a semi-structured interviews that were conducted with 4 HoDs of the same school who are still on the head of their positions. The quantitative data was analyzed using SPSS, while the qualitative data was analyzed thematically. The quantitative data analysis reveals that there is clear relationship between the role of the HoDs and the overall improvement of the teaching-learning process. On the other hand, the qualitative data analysis affirms and reconsolidates the quantitative data analysis findings and also indicates the existence of clear policy regarding HoDs’ role in addition to certain challenges associated with this role like time constraints due to teaching load and teachers’ reluctant. The study limitations along with recommendations for future studies that may influence the school development of policies in UAE schools were highlighted at the end of the study.
ملخص
تهدف هذه الدراسة للبحث في طبيعة دور رؤوساء الاقسام ضمن سياسة المدرسة . لقد أجريت هذه الدراسة في احدى المدارس الخاصة في مدينة العين في الإمارات العربية المتحدة بناءً على تأثيرهم في أداء المعلمين و على إنجازات الطلاب. بالإضافة إلى ذلك ، تسلط الدراسة الضوء على التحديات التي قد يواجهها رؤوساء الأقسام في مسار عملهم. تستخدم الدراسة طريقة المثالثة لضمان التحقق والبرهان من صحة البيانات التي تم جمعها. لقد تم جمع البيانات الكمية من خلال استبيان مغلق من 10 أسئلة باستخدام برنامج Survey Monkey. تم إرسال هذا الاستبيان بشكل سري إلى البريد الإلكتروني لـ 77 معلمًا في المدرسة المذكورة يتضمن رابط الاستبيان حيث تلقى الباحث 65 إجابة فقط. تم جمع البيانات النوعية من خلال أسئلة مفتوحة لمقابلات شبه منظمة أجريت مع 4 من رؤوساء الأقسام من نفس المدرسة الذين لا يزالون على رأس مناصبهم. تم تحليل البيانات الكمية باستخدام نظام SPSS ، في حين تم تحليل البيانات النوعية بتاءً على النقاط الأساسية للموضوع. يكشف التحليل الكمي للبيانات عن وجود علاقة واضحة بين دور رؤوساء الأقسام والتطور الشامل لعملية التعليم والتعلم. ويؤكد هذه الننتائج التحليل النوعي للبيانات والذي بدوره يشير أيضًا إلى وجود سياسة واضحة فيما يتعلق بدور رؤوساء الأقسام ضمن نظام المدرسة . كذلك ألقى التحاليل النوعي للنتائج على ابعض التحديات المرتبطة بهذا الدور مثل قيود الوقت بسبب عبء التدريس وعدم التجاوب من قبل بعض المعلمين لاي نوع من التغيير واستخدام أساليب جديدة. انتهى البحث بتسليط الضوء على محدودية الدراسة إلى جانب تقديم اقتراحات وتوصيات للدراسات المستقبليةفي هذا المجال التي قد تساعد على تطوير السياسات المدرسية و خاصة فيما يتعلق بالمهام الادارية في دولة الإمارات العربية المتحدة في نهاية الدراسة.
Description
Keywords
Head of Departments, teaching-learning process, educational policy, United Arab Emirates (UAE), students’ achievement